Fotograf de renume al Bucureștilor în perioada interbelică, dar și în cea postbelică, Willy Pragher a surprins, cu un real talent, contrastele capitalei, de la străzi, clădiri, negustori, patrimoniul muzeal, atfel încât, astăzi, opera sa a căpătat o valoare inestimabilă.
Dar cine a fost Willy Pragher? Pe numele său complet, Wilhelm Alexander Prager s-a născut la data de 4 mai 1908, la Berlin. Copilăria, în cea mai mare parte, și-a petrecut-o la București, în casa bunicului său, negustorul Moritz Sigmund Prager.
Așa cum aflăm de la Dl. Ionuț Banu, de la Muzeul „Nicolae Minovici”, acesta din urmă, negustor de blănuri, era caracterizat de Dumitru Furnică Minovici ca fiind un „fruntaș al comerțului bucureștean”. De asemenea, a fost un susținător al Bisericii Romano-Catolice atât din București, cât și din țară. Proprietar a numeroase reședințe din urbea bucureșteană, din țară, precum fosta proprietate a baronului Bellu, aici tânărul său nepot Willy își descoperă pasiunea pentru fotografie.
Începând cu anul 1920 începe o serie de călătorii pe mealeagurile românești, impresionat fiind de frumusețea acestora. Întreg patrimoniul său fotografic numără aproximativ un milion de fotografii, păstrate astăzi în Arhivele Statului Freiburg. Acesta este alcătuit din 6.000 de negative pe sticlă, 27.000 diapozitive și 400.000 de fotografii pe hârtie sau negative de film.
Despre Bucureștiul interbelic, fotograful mărturisea: „(…) un oraș în devenire, care trăiește o metamorfoză în salturi” datorată probabil coordonatelor istorice și culturale, așezării geografice și a influențelor orientale și occidentale, astfel erau surprinse casele boierești pierdute printre blocurile supraetajate. Ca orice neamț, Willy Pragher și-a realizat misiunea cu conștinciozitate, profesionalism, reușind astfel să facă cunoscut celui care nu vizitase orașul, această metropolă cosmopolită.
Moștenirea sa dobândită din numeroasele călătorii de documentare fotografică, păstrată în arhivele de la Freiburg reprezintă pentru România un izvor vizual de o valoare inestimabilă. Din această moștenire face parte și un set de fotografii cuprinzând aproximativ 30 de piese de artă națională, obiecte din colecția Muzeului dr. Nicolae Minovici. De la ceramică, lemn, textile, la artă sacră și ouă încondeiate, fotografiile nu sunt datate, dar în luna martie 1941 au fost arhivate și sunt încadrate în perioada 1923-1980. De asemenea, fondul fotografic realizat de renumitul Willy Pragher cuprinde poze realizate la data de 5 aprilie 1942 cu ocazia sărbătorilor pascale de la Biserica Sfântul Elefterie Vechi. Amintim aici fotografiile document din timpul primei conflagrații mondiale, imagini cu sate din Bucovina și Basarabia, Sinaia și București.
Merită știut, de asemenea, că în jurul anului 1939, a obținut funcția de fotograf și grafician al Societății de Distribuire a Combustibilului OSIN, iar în scurt timp a părăsit România, însă trebuie amintit că România Mare a fost imortalizată în peste 12.000 de fotografii. În 1950 s-a stabilit la Freiburg, unde, la data de 25 iunie 1992, s-a stins din viață.


Surse documentare:
Arhivele Statului Freiburg/Colecții și fonduri speciale/Colecții de imagini Colecția Willy Pragher/Dosar 3.
Tribuna Sibiului, 2007.
Adevărul, 2015.
Foto: Willy Pragher, fotografie nedatată, https://de.wikipedia.org/wiki/Willy_Pragher .
Piese din colecția muzeului Minovici, din Arhivele Freiburg