Insolvența și falimentul sunt două dintre cele mai populare modalități de a ieși dintr-o o afacere. Totuși, nu sunt singurele și nici nu sunt cele mai bune. Pentru aceia dintre noi care se află într-un moment al vieții în care nu mai pot sau nu mai doresc să continue aventura antreprenorială, există o soluție win-win: vânzarea afacerii.

În loc să punem lacătul pe ușă, avem posibilitatea de a preda cheile unui succesor dornic să continue activitatea și să crească afacerea în continuare. Am discutat despre acest subiect cu Dan Crivăț, specialist brașovean în vânzarea, cumpărarea și transferul de afaceri.

Dan, spune-mi, te rog, câteva cuvinte despre tine și despre misiunea pe care ți-ai asumat-o odată cu întoarcerea în România.

După ce am trăit 20 de ani în America și am experimentat în mod direct cultura de business de acolo, am revenit în țară cu gândul de a nu mă implica în ceva în mod deosebit.. Totuși, noua postură nu m-a mulțumit, așa că am deschis prima agenție de brokeraj de afaceri din țară. Am făcut-o pentru că am văzut în Statele Unite ale Americii cât de benefice sunt transferurile de afaceri.

În câteva cuvinte, mi-am asumat o misiune destul de dificilă – aceea de a schimba mentalitatea românilor în legătură cu modalitățile în care poate avea loc ieșirea dintr-o afacere. Gândește-te că, la nivel european, peste 90% dintre afaceri sunt IMM-uri. Nici cazul României nu este diferit. Ce este diferit însă este istoria – multe dintre afacerile mici și mijlocii de la noi aparțin generației de întreprinzători care au intrat pe o piață nou liberalizată, în 1990 și care acum se apropie de pensionare. Nu toți au copii care să preia afacerea și mulți dintre ei nu văd foarte clar o ieșire care să excludă închiderea business-ului. Ei bine, vânzarea și cumpărarea de afaceri sunt soluții extrem de bune, pentru toată lumea implicată: vânzător, cumpărător și bugetul de stat.

Ce opțiuni are un proprietar de afacere care dorește să vândă?

În primul rând, are oricând posibilitatea de a lista singur afacerea și de a gestiona toate demersurile care decurg de aici.

Ce urmează să spun este rezultatul experienței personale pe care o am în vânzarea de afaceri: nu aș recomanda prea multor persoane să pornească singure pe acest drum. Dacă afacerea este foarte mică, cu un bilanț minimal, atunci poate merită efortul, însă, în majoritatea cazurilor, strategia asta duce la pierderi.

A doua opțiune ar fi colaborarea cu un avocat specializat în drept comercial. Dacă partea juridică e acoperită, tot mai rămân de gestionat partea financiar-contabilă, pregătirea afacerii pentru vânzare, promovarea acesteia și selecția cumpărătorilor potriviți. Prin urmare, avocatul rezolvă o necunoscută a ecuației, dar tot rămâi cu cel puțin câteva mari semne de întrebare legate de afacerea de vânzare..

Varianta a treia – și cea mai sigură – este colaborarea cu un broker de afaceri. Acesta se ocupă de tot ce ține de pregătirea și vânzarea afacerii. Astfel, presiunea se mută de pe umerii proprietarului pe umerii brokerului, școlit printr-un curs american preluat sub licența International Business Brokers Association și antrenat pentru a face față provocărilor multiple ce apar în tranzacționare, fie că vorbim despre o afacere de vânzare din București sau dintr-o mică localitate.

Chiar crezi că filosofia americană și conținutul unui astfel de curs de brokeraj sunt 100% potrivite pentru România?

Istoria ne arată că acest curs funcționează. Absolvenții intră în piață destul de pregătiți, le lipsește doar experiența practică reală.

Cursul de brokeraj de afaceri, deși este preluat din America, nu este o simplă traducere. A fost adaptat pentru piața din România, atât din punctul de vedere al abordării, cât și în ceea ce privește conținutul propriu-zis, mai ales în capitolele care tratează noțiuni financiare sau juridice. Până acum, într-un an și jumătate de la lansarea acestui curs, din cei 86 de cursanți, am avut parte doar de feedback pozitiv și unii brokeri de afaceri se întorc periodic la conținutul cursului, pentru a-și lămuri unele noțiuni. Cred că acesta este un indicator clar al faptului că este, totuși, un curs cu o valoare reală, aplicată pentru brokerii de afaceri. Un profesionist bine pregătit va crește întotdeauna considerabil șansele de a încheia cu succes o tranzacție.

Apropos de tranzacții reușite – care e cel mai mare beneficiu pe care îl are un antreprenor atunci când își vinde afacerea?

Libertatea. Libertatea de a alege ce se întâmplă cu afacerea sa, în loc să suporte consecințele inacțiunii. Libertatea de a construi un viitor liniștit, știind că afacerea e pe mâini bune. Libertatea de a explora alte pasiuni sau domenii de activitate. Libertatea de petrece timp cu familia, timp care a fost adesea creditat către administrarea afacerii. Dar, să nu uităm de partea financiară, care vine ca o retribuire firească a timpului și efortului dedicat creșterii unei afaceri.