O noua functionalitate in platforma SEAP este Sistemul dinamic de achiziții (SAD), un proces complet electronic, o „piață deschisă’’ concepută pentru a oferi instituțiilor publice acces la un grup de operatori economici capabili să execute activitățile de care acestea au nevoie. Noua funcționalitate este deja disponibilă în platforma SEAP, administrată de Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR).

Sistemul dinamic de achiziții publice este o nouă funcționalitate, 100% electronică și gratuită pentru toți utilizatorii platformei SEAP. Folosind sistemul dinamic de achiziții, instituțiile pot găsi mai ușor soluții, pot eficientiza contractarea serviciilor care le sunt necesare și se pot adapta nevoilor tot mai complexe ale cetățenilor pe care îi deservesc. Sistemul dinamic conferă flexibilitatea necesară instituțiilor care vor să răspundă nevoilor unei societăți aflate în continuă schimbare”, a declarat Octavian Oprea, președintele interimar al ADR.

SAD este similar cu acordul-cadru, cu deosebirea că noii furnizori, prestatori sau executanți se pot alătura oricând pe durata de implementare a sistemului dinamic. Astfel, în loc să se angajeze timp de patru ani într-un acord-cadru, o instituție care utilizează sistemul dinamic poate colabora cu noi operatori economici din piață în orice moment, fără să fie nevoie să aștepte până când acordul-cadru își va încheia perioada de valabilitate. Această nouă funcționalitate flexibilizează procedurile de achiziție publică desfășurate pentru servicii care necesită perioade mai îndelungate, în contextul în care acordul-cadru poate fi derulat doar cu semnatarii inițiali ai acestuia.

Odată inițiat, sistemul dinamic rămâne deschis noilor furnizori /prestatori /executanți pe toată durata sa. Dacă un operator economic nu poate îndeplini cerințele de calificare în momentul în care este stabilită data limită de depunere a candidaturilor (la inițierea SAD), acesta își poate revizui documentele și poate aplica pentru a fi parte a sistemului dinamic oricând pe durata lui. Mai mult, este important de menționat că nu există o limitare a numărului de operatori economici care vor fi parte a sistemului dinamic.

Sistemul dinamic este gratuit pentru utilizatori, nu se percep taxe/tarife de înscriere, de participare sau pentru depunerea de oferte. Mai mult, acționând ca o piață deschisă, acesta sprijină participarea IMM-urilor și a întreprinderilor mai noi la procedurile de achiziții din sectorul public prin adaptabilitatea procesului, care permite cumpărătorilor să își structureze concurența în așa fel încât să o facă atractivă pentru IMM-uri.

Beneficiul social generat de sistemul dinamic de achiziții publice este încurajarea concurenței.

În plus, pentru autoritatea/entitatea contractantă (cumpărător), beneficiile concrete ale SAD sunt:

  1. este un sistem deschis pe toată durata sa: operatorii economici pot intra/aplica oricând pe durata sistemului dinamic (chiar dacă nu reușesc să fie selectați, respectiv să îndeplinească cerințele din primul moment al licitației, își pot revizui solicitările de participare și vor putea aplica, putând fi selectați ulterior);
  2. este un sistem care duce la atribuirea contractelor individuale/comenzilor mult mai rapid (odată instituit sistemul dinamic, autoritatea/entitatea contractantă nu va mai face altă publicitate contractului care urmează să fie atribuit, ci va apela direct la vânzatorii din cadrul sistemului dinamic, selectați la acel moment).

De asemenea, pentru operatorii economici (vânzători), beneficiile concrete ale SAD sunt:

  1. sistemul dinamic rămâne deschis noilor vânzători pe toată durata lui;
  2. operatorii nu trebuie să-și demonstreze capacitatea de fiecare dată când doresc să concureze pentru un contract;
  3. vânzătorii depun oferta pentru contractele care sunt atractive pentru ei.

Pentru familiarizarea cu regulile SAD, autorităţile contractante interesate de organizarea sistemelor dinamice de achiziţii şi operatorii economici înregistraţi ca ofertanţi în SEAP pot testa funcţionalităţile SAD pe mediul demo disponibil la adresa https://demo.e-licitatie.ro/pub.

Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP) înregistrează peste 192.000 de entități, dintre care peste 21.000 sunt autorități contractante și peste 170.000 sunt ofertanți. SEAP este una dintre cele mai utilizate platforme online din România, prin intermediul căreia autorităţile publice îşi achiziţionează – utilizând mijloace electronice – bunuri, lucrări şi servicii necesare. În 2020, peste 14.000 de proceduri au fost atribuite în platforma SEAP, totalizând o valoare de peste 33 de miliarde de lei. Totodată, platforma SEAP a intermediat 2 milioane de cumpărături directe atribuite, în valoare de peste 14 miliarde de lei.