Duminică seara, Ateneul Român. Pe 26 ianuarie, finalul weekendului prelungit cu ocazia Zilei Unirii Principatelor. Muzică de cameră, deci un gen foarte puțin gustat și frecventat de publicul bucureștean. Cvartete cu pian.


Pe scenă au ieșit patru muzicieni de marcă ai scenei clasice românești: violonistul Mircea Lazăr, violistul Lucian Moraru, violoncelistul Bogdan Postolache și pianistul Nicolae Dumitru – cvartetul „Pas de Quatre”.
Ironia – sau autoironia – denumirii cvartetului constă în faptul că, în mod normal, Pas de Quatre este un ansamblu de patru balerine gingașe și delicate care apare în intermezzo-urile marilor balete romantice. Cei patru muzicieni au preferat să-și asocieze vizualul proiectului – inedit și de impact, de altfel – cu imaginea a patru mușchetari mascați. Să fie oare măștile din Carnavalul de Schumann, al cărui cvartet op. 47 a răsunat sub cupola Ateneului Român?

În mod neașteptat, Sala Mare a Ateneului Român a fost plină „ochi” în acea seară. Desigur, renumele artistic al soliștilor cvartetului „Pas de Quatre” a contribuit la aceasta, dar riscul ca publicul să nu afleze la o serată de muzică de cameră în weekendul prelungit în care tot bucureșteanul mai încearcă să smulgă două-trei zile de schi era mare. Dar iată că surpriza s-a produs! Programul fulminant al serii – cvartete cu pian de Beethoven, Schumann și Brahms – a răsunat cu amploarea unui adevărat concert simfonic sub cupola unui Ateneu plin de public.

Public care a savurat fiecare moment al unei serate extrem de solicitante și complexe, oferită magistral de cei patru muzicieni. Ceea ce s-a remarcat pe deplin a fost complementaritatea celor patru, care s-au manifestat atât ca soliști deplini, cât și ca sprijinitori ideali ai „coechipierilor”. Efectul acestei colaborări a fost unul de depășire a „limitelor” ansamblului cameral, de parcă pe scenă ar fi fost o orchestră simfonică.
Publicul a fost excepțional de receptiv, pentru un gen atât de „elitist” ca muzica de cameră. Muzicienii au reușit să empatizeze și să comunice pe calea sunetelor cu sala într-un mod atât de viu, încât două ore de muzică și-au luat zborul pe neobservate.


Succesul debutului proiectului „Pas de Quatre” – căci vorbim despre începutul unui drum artistic al acestui cvartet, sperăm de mare amploare… – cât și prezența publicului s-au datorat și sprijinului acordat de companiile „Honda Trading”, „Empower BI” și „Aqua Carpatica” în calitate de sponsori, și firmei de PR „Harmony” care a realizat campania media și de imagine a proiectului. Aceasta demonstrează încă o dată – dacă mai era nevoie de o demonstrare… – că implicarea firmelor private poate contribui la realizarea unor produse culturale de mare ținută cu un impact deosebit în comunitate.