Compania ALSTOM Ferroviaria SpA (parte a grupului european ALSTOM) a fost desemnată astăzi câștigătoarea licitației pentru achiziția a 37 de trenuri electrice noi pentru transportul de călători, de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară.
IMPORTANT: Cele 37 trenuri (20 provenind din contractul de bază și 17 din activarea opțiunii suplimentare), vor fi primele trenuri electrice cumpărate de România, alăturându-se celor 3 trenuri electrice Hyperion produse în țară, la Craiova, și achiziționate de operatorul privat Softrans. Trenurile electrice (RE-IR) au o capacitate de transport de peste 300 persoane/tren, la o viteză maximă de circulație de 160 km/h. Pentru asigurarea calității vehiculelor, trenurile sunt cumpărate cu servicii de reparații incluse, pe minimum 15 ani.
Achiziția se bazează pe rezultatele unui studiu de fezabilitate realizat sub egida Băncii Europene de Investiții, cu sprijinul JASPERS, și este co-finanțată din fonduri europene nerambursabile. Pentru a răspunde obiectivelor naționale și europene privind combaterea efectelor schimbărilor climatice, designul ramelor electrice va respecta cerințele legale privind protecţia mediului în ceea ce priveşte funcţionarea, întreținerea şi eliminarea/reciclarea.
Noile trenuri ale României urmează să fie utilizate pe rutele electrificate majore ale rețelei feroviare, urmărindu-se o deservire echilibrată a teritoriului:
-București Nord – Constanța
-București Nord – Brașov – Arad – Timișoara
-București Nord – Brașov – Cluj
-Brașov – Deda – Cluj
-București Nord – Brașov
-București Nord – Iași
-București Nord – Suceava
-București Nord – Galați
-București Nord – Craiova – Târgu Jiu – Petroșani- Simeria
-București Nord – Craiova – Timișoara – Arad
-Cluj – Timișoara
-Cluj – Suceava – Iași
Potrivit informațiilor oficiale, prin finalizarea procedurii de achiziție publică, CFR se apropie de momentul introducerii în circulație a primului lot consistent de trenuri de la achiziția faimoaselor Săgeți Albastre de la începutul anilor 2000.
Achiziția este una foarte importantă pentru transportul de persoane din România, în condițiile în care „pentru ca parcul de material rulant utilizat pe reţeaua feroviară din România să asigure realizarea cererii de serviciu de transport public de călători la actualele standarde europene şi naţionale, este nevoie ca prezentul parc de material rulant deţinut de operatorii de serviciu public feroviar din România, cu capital public sau privat, să fie înlocuit întrucât şi-a depăşit deja durata ciclului său de viaţă sau este aproape de finalul acestuia” (conform studiului recepționat de ARF).