Ieri, 30 aprilie 2020, Curtea Europeană de Justiție a pronunțat decizia de condamnare a României pentru depășirile constante de PM10 din București.
„România, pe de o parte, prin nerespectarea sistematică și persistentă, din anul 2007 și până cel puțin în anul 2016, a valorilor-limită zilnice pentru concentrațiile de PM10 și prin nerespectarea sistematică și persistentă, din anul 2007 și până în anul 2014 inclusiv, cu excepția anului 2013, a valorilor-limită anuale pentru concentrațiile de PM10 în zona RO32101 (București, România), nu și-a îndeplinit obligațiile care îi revin în temeiul articolului 13 alineatul (1) din Directiva 2008/50/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 21 mai 2008 privind calitatea aerului înconjurător și un aer mai curat pentru Europa coroborat cu anexa XI la aceasta și, pe de altă parte, nu și-a îndeplinit, în ceea ce privește această zonă, începând din 11 iunie 2010, obligațiile care îi revin în temeiul articolului 23 alineatul (1) din această directivă coroborat cu anexa XV la aceasta, în special obligația prevăzută la articolul 23 alineatul (1) al doilea paragraf din directiva menționată, de a se asigura că perioada de depășire este cât mai scurtă cu putință”, a decis astăzi CJUE.
Curtea a decis de asemenea ca România să plătească cheltuielile de judecată.
Reactia ministrului Medului, Apelor si Padurilor, Costel Alexe
Redăm în continuare declarația de presă a ministrului Mediului, Apelor și Pădurilor, Costel Alexe, susținută pe această temă:
“România a fost condamnată de Curtea Europeană de Justiție după ce Primăria Capitaleinu a reușit să reducă poluarea cu PM10 în București. O țară întreagă condamnată pentru o administrație iresponsabilă! Acesta este rezultatul după câțiva ani de dialog cu Comisia Europeană. Comisia a fost răbdătoare cu noi și în acest subiect! A așteptat în câțiva ani ca Primăria București să aprobe un Plan de reducere a poluantului PM10. Apoi, după ce Primăria Capitalei a reușit să finalizeze Planul, a așteptat să-l vadă aplicat și capabil să țină sub control concentrațiile de PM10. Din păcate, măsurile implementate până la momentul sesizării Curții nu au adus o îmbunătățire a situației din București – aceasta fiind una dintre concluziile Curții. Era previzibil verdictul de astăzi al Curții! Era previzibil de când Curtea a refuzat apărarea orală a României în faza finală a procesului. Apoi, era de așteptat și pentru că, și acum când vorbim, există încă în Planul Primăriei măsuri cu grad de implementare zero și cu termene de finalizare expirate de un an: bandă specială pentru transportul în comun, piste de biciclete care să lege toate zonele Bucureștiului, infrastructură rutieră și multe altele. Condamnarea Curții Europene de Justiție de astăzi este motivată de: nerespectarea în mod sistematic și constant de către Primăria București a valorilor limită anuale pentru concentrațiile de PM10 din București, dar și pentru lipsa de intervenție punctuală în zilele cu creșteri, intervenții care să scurteze perioada de timp a depășirilor de PM10.
PM10 a fost depășit în București inclusiv în perioada stării de urgență. Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a transmis Primăriei Capitalei16 avertizări de depășiri de PM 10 de la începutul anului, dintre care 7 doar în perioada stării de urgență. Nicio avertizare a noastră nu a fost urmată de măsuri imediate ale Primăriei pentru reducerea poluantului și scurtarea timpului în care acesta a stat în atmosferă în concentrații depășite. Asta în condițiile în care, doar salubrizarea eficientă a străzilor din București ar fi fost o măsură care ne-ar fi salvat de la condamnare.
Însă, salubrizarea Bucureștiului, una dintre măsurile din PICA este îndeplinită doar în procent 41% de față de angajamentele din Planul Primăriei București, la care face referiri Curtea Europeană de Justiție. Am aplicat amenzi de la începutul anului pentru neîndeplinirea măsurilor din PICA. Am amendat inclusiv Primarul General al Capitalei în nume propriu pentru că potrivit legii, primarul este responsabil de îndeplinirea Planului de care depinde România în această condamnare.
Cerem Primăriei București un plan de urgență pe termen scurt. Cerem ceea ce am cerut de acum câteva luni și nu am primit nici astăzi: o strategie a Primăriei pe care o va aplica pentru a închide cât mai curând această cauză.
Din fericire, deocamdată, hotărârea Curții nu prevede sancțiuni. Bucureștenii sunt feriți de costuri mai mari de viață care să acopere o amenda produsă Bucureștiului de Primăria Capitalei.
Însă Primăria București trebuie să implementeze imediat măsuri care să pună capăt încălcării Directivei Europene. Decizia de astăzi nu prevede un termen până la care PMB trebuie să se conformeze hotărârii condamnării. Însă, toată lumea trebuie să știe că dacă PMB nu ține sub control emisiile de PM10, Comisia poate declanșa o nouă procedură de infringement care poate costa, de data asta. Pentru cauza României, suma forfetară minimă care poate fi propusă este peste 1,6 mil de euro, iar penalitățile pe zi pot varia de la circa 2000 euro, până la 120.000 de euro pe zi.
Cred că din ziua de astăzi trebuie să înțelegem trei lucruri importante:
Curtea Europeană de Justiție confirmă boala aerului din București
O întreaga țară poate suferi financiar din cauza unei singure administrații: Primăria Capitalei
Primăria Capitalei trebuie să vină urgent cu o strategie pe termen scurt care să însănătoșească aerul și să pună capăt încălcării Directivei Europene.“
Reactia Primariei Capitalei
Referitor la informatiile potrivit carora Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a condamnat astazi România pentru că nu a luat măsuri pentru a combate poluarea din București, pentru perioada 2007-2014 inclusiv, cand s-au depasit sistematic si persistent valorile-limita pentru concentratiile de PM10, Primaria Capitalei informeaza:
Perioada pentru care Curtea de Justitie a Uniunii Europene a condamnat Romania – pentru poluarea din Bucuresti – a fost generata de nerespectarea conditiilor de calitate a aerului impuse de legislatia europeana intr-o perioada anterioara actualului mandat – (7 ani de neconformare respectiv intervalul 2007-2014, cand primari generali au fost Adriean Videanu si Sorin Oprescu)
Primarul General, Gabriela Firea: “Poluarea din Capitala nu a aparut in anul 2016, este un subiect ignorat de toate autoritatile timp de peste 20 de ani! Constienti de gravitatea acestei probleme, ne-am concentrat eforturile pentru implementarea unor masuri eficiente de reducere a poluarii in Capitala Romaniei.
Astfel, pentru prima data in Bucuresti, specialistii Primariei Capitalei au elaborat Planul Integrat de Calitate a Aerului (PICA) – primul document strategic care cuprinde solutii reale pentru combaterea poluarii in Capitala!
Doresc sa subliniez ca PICA nu inseamna doar Primaria Capitalei ci insumeaza de fapt efortul comun al tuturor celor ce raspund de traficului urban, de cresterea eficientei energetice, eliminarea surselor de poluare generate de activitatile de constructii precum si de imbunatatirea calitatii spatiilor verzi din Capitala, adica atat autoritatile locale cat si Guvernul, prin ministerele de resort!
Primaria Capitalei, spre deosebire de Guvernul Romaniei, a luat masuri concrete, care deja dau rezultate in ceea ce priveste traficul rutier si poluarea in Capitala!
Sa detalieze punct cu punct Ministerul Mediului de exemplu, Ministerul Transporturilor, sau Ministerul Energiei ce au facut pentru combaterea poluarii in Capitala! Sa dam deoparte politica si sa vorbim concret despre obligatiile pe care le au ministerele din subordinea Guvernului in ceea ce priveste combaterea poluarii:
– aplicarea principiului european ‘poluatorul plateste’ pentru vehiculele poluante, prin institutiile de resort (Ministerul Mediului) – nu s-a facut nimic in acest sens!
– urgentarea lucrarilor la centura ocolitoare a Capitalei si demararea, in regim de urgenta, a lucrarilor la noua centura a Bucurestiului, care va face legatura intre A1 si A2 – (Ministerul Transporturilor) – nu s-a facut nimic in acest sens!
– finalizarea lucrarilor la Magistrala M5 (Drumul Taberei) si demararea lucrarilor la Magistrala M6 – Gara de Nord – Otopeni – (Ministerul Transporturilor).
– modernizarea in regim de urgenta a 3 din cele 4 CET-uri care, din cauza lipsei investitiilor, reprezinta un factor major de poluare, responsabilitate a Ministerului Energiei. Nu s-a facut nimic in acest sens! Mai mult decat atat, sa explice public ministrul Mediului, care sustine ca poluarea este generata doar de trafic, de ce se inregistreaza inca depasiri ale valorilor limita ale concentratiilor de PM10 cand stim cu totii ca traficul rutier s-a redus aproape la jumatate in aceasta perioada.
– gestionarea eficienta a depozitelor de deseuri. Aceste depozite de deseuri functioneaza in baza Autorizaţiei Integrate de mediu emisă de autoritatile centrale aflate in subordinea Ministerului Mediului. (Agentia pentru Protectia Mediului)”.
Reamintim de asemenea ca programele de salubrizare, inclusiv spalarea arterelor din toate cele 6 sectoare sunt stabilite de primăriile de sector şi puse în aplicare de operatorul de salubritate care actionează pe raza sectorului respectiv.
Masuri de combatere a poluarii implementate de Primaria Capitalei
Primarul General, Gabriela Firea, a mai explicat ca masurile prevazute in PICA, implementate de Primaria Capitalei nu pot fi contestate, intrucat rezultatele acestora se pot vedea zilnic in Bucuresti: “Pentru prima data in ultimele decenii am alocat milioane de euro pentru modernizarea mijloacelor de transport in comun: autobuze noi, Euro 6, achizitionam autobuze hibrid, autobuze electrice si tramvaie noi!
Mii de elevi beneficiaza gratuit de autobuze scolare care degajeaza astfel traficul rutier din cele mai aglomerate zone ale Capitalei! Au fost realizate culoare unice pentru transportul in comun, pentru liniile de tramvai cu utilizare intensa, semaforizarea inteligenta a intersectiilor – care contribuie la fluidizarea traficului si implicit la reducerea poluarii precum si incurajarea mijloacelor de tranport alternativ atat prin realizarea de piste de biciclete, cat si prin acordarea a 30.000 de vouchere pentru achizitionarea de biciclete!
Mai mult decat atat, am reusit eliminarea a peste 4.000 de rable din traficul bucurestean, prin acordarea a 5.000 de ecovouchere in valoare de cate 9.000 de lei fiecare celor care si-au casat masinile vechi!”
De asemenea, Edilul Sef a mai amintit ca sunt în derulare lucrări pentru investitiile privind infrastructura rutieră, cum ar fi Penetraţie Splaiul Independenţei – Ciurel, Penetraţia Prelungirea Ghencea – Domneşti, Străpungerea Bd. Nicolae Grigorescu – Splai Dudescu sau supralărgirea Șos. Fabrica de Glucoză, iar Primăria Municipiului Bucuresti lucreaza la proiectul terminalul intermodal amplasat la intersecția Șos. Pantelimon și Șos. Vergului (parcaj suprateran de 420 de locuri). Anul trecut a fost elaborat proiectul tehnic si a fost dat ordinul de incepere a lucrarilor.
Controale la santierele din Bucuresti – amenzi in valoare de peste 70.000 de euro
Primarul General, Gabriela Firea: “Avand in vedere ca si santierele constituie o alta sursa de poluare, în perioada 2017-2019, inspectorii Directiei Generale de Politie Locala si Control a Municipiului Bucuresti au intreprins 1.527 actiuni de control atat la şantierele de pe proprietate privată cat şi la cele de pe domeniul public aparţinând Municipiului Bucureşti.
In urma acestor controale au fost aplicate 904 sancțiuni contravenționale, în valoare totală de aprox. 400.000 de euro, pentru nerespectarea prevederilor actelor normative (neconformitățile constatate fiind lipsa implementării măsurilor necesare evitării producerii și răspândirii prafului)
În acest an, au fost verificate peste 237 de santiere si au fost aplicate amenzi de peste 76.000 euro“.