FILE DE ISTORIE CE NU TREBUIE UITATE, readuse în lumina… prezentului-continuu al conștiiinței naționale de represzentanții M.Ap.N.: Recunoștință celor care au intrat în istorie și mult succes celor care servesc în continuare culorile acestei escadrile de legendă a Forțelor Aeriene Române.

Acum 80 de ani, în Al Doilea Război Mondial, Escadrila 53 Vânătoare ”Mamaia” a intrat în legendă Pentru că aviaţia sovietică evita să mai apară în regiunea Dobrogei, comandantul escadrilei, căpitanul Emil Georgescu a obţinut aprobarea de la eşaloanele superioare să întreprindă misiuni de vânătoare liberă în teritoriul inamic. La ora 6.00, o celulă formată din adjutanţii Rădulescu şi Popescu a decolat şi a pătruns în spaţiul aerian sovietic.

Deasupra oraşului Ismail au angajat lupta cu cinci avioane şi au reuşit să doboare două. Au întâlnit apoi un număr mult mai mare de avioane inamice (circa 15). În lupta care a urmat, au mai fost doborâte încă trei aparate. Apoi, rămânând fără muniţie, piloţii români au revenit la Mamaia.

Între timp, o baterie germană de artilerie antiaeriană a transmis comandantului Escadrilei 53 Vânătoare că cei doi piloţi români luptau în inferioritate numerică cu sovieticii.

Celelalte aparate ale escadrilei au decolat eşalonat şi au purtat mai multe lupte aeriene.La finalul zilei, escadrila a înregistrat zece victorii şi nicio pierdere, astfel: adjutant şef aviator Andrei Rădulescu – 3 avioane, adjutant stagiar aviator Constantin Popescu – 2 avioane, adjutant stagiar aviator Eugen Camenceanu – 1 avion, adjutant stagiar aviator Petre Cordescu – 1 avion, adjutant stagiar aviator Hânceanu (nou sosit) – 1 avion, adjutant stagiar aviator (rez.) Constantin Pomuţ – 1 avion, adjutant stagiar aviator (rez.) Nicolae Culcer – 1 avion.