Close Menu
  • Acasa
  • Administratie
  • Companii
    • Afaceri internationale
    • Auto/Transport
    • Energie/Mediu
    • IT&C
  • Financiar
  • Analiză
  • Sanatate
  • Educație
  • Diplomație
  • Timp liber
    • Cultura
    • Lifestyle
    • Sport
  • Eveniment
What's Hot

„De Profundis”, după Oscar Wilde – premiera de deschidere a unei stagiuni despre fragilitate, forță, sens și umanitate, din 19 noiembrie, la MNAR

09/11/2025

Electrocentrale București S.A. (ELCEN) are un nou director general

09/11/2025

Dirijorul Robert Trevino se întâlnește cu publicul, la Ateneul Român, într-o discuție despre cum unim oamenii, în ciuda diferențelor. Accesul e gratuit, înregistrarea – obligatorie

09/11/2025
Facebook X (Twitter) Instagram
  • Despre noi
  • Contact
Facebook YouTube
Bucuresti Business – Despre afaceri. Zi de zi
Publicitate
luni, noiembrie 10
  • Acasa
  • Administratie
  • Companii
    • Afaceri internationale
    • Auto/Transport
    • Energie/Mediu
    • IT&C
  • Financiar
  • Analiză
  • Sanatate
  • Educație
  • Diplomație
  • Timp liber
    • Cultura
    • Lifestyle
    • Sport
  • Eveniment
Bucuresti Business – Despre afaceri. Zi de zi
Home»Industrie si companii»Auto/Transport»CONSILIUL CONCURENTEI vine cu propuneri: MODIFICARI la tarifele si algoritmii de pret in domeniul transportului alternativ
Auto/Transport

CONSILIUL CONCURENTEI vine cu propuneri: MODIFICARI la tarifele si algoritmii de pret in domeniul transportului alternativ

By editor13/10/2022Niciun comentariu6 Mins Read
Share Facebook Twitter Pinterest Copy Link LinkedIn Tumblr Email VKontakte Telegram
Share
Facebook Twitter Pinterest Email Copy Link
Demo

Consiliul Concurenței propune o serie de recomandări pentru transportul alternativ, precum notificarea utilizatorilor de aplicații de ridesharing asupra modificării tarifelor, dar și schimbarea politicii de anulare a curselor, care în prezent dezavantajează pasagerii. Recomandările vin în urma finalizării investigației sectoriale privind ride-hailingul.

Recomandări în privința tarifelor

Autoritatea de concurență a făcut mai multe recomandări care vizează transparența tarifelor și algoritimii de preț. Astfel,  Consiliul Concurenței propune ca toți utilizatorii aplicației, fie că sunt șoferi sau pasageri, să fie notificați prin aplicație și alte mijloace electronice referitor la orice modificare a tarifului standard – preț/km.

FOARTE IMPORTANT: Autoritatea de concurență recomandă interzicerea practicării tarifelor standard diferențiate pe anumite intervale orare considerate „de vârf”, pentru că reprezintă un comportament netransparent și potențial înșelător pentru pasageri.

În plus, utilizatorii ar trebui să aibă acces facil la multiplicatorul de preț, care echilibreză raportul dintre cerere și ofertă, în acest fel putând lua decizii informate. Prin urmare, propunerea Autorității de concurență nu vizează modul de funcționare al prețurilor dinamice.

Totodată, Consiliul Concurenței propune ca și clienților să le fie pusă la dispoziție, opțional, o hartă cu zonele de tarif dinamic, cum este cea folosită de conducătorii auto.

Autoritatea de Concurență mai propune schimbarea politicii privind anularea curselor de către șoferi. În prezent, șoferii pot anula gratuit cursele, în timp ce pasagerii sunt taxați pentru anularea acestora după primele două minute, ceea ce duce la situații inconfortabile pentru pasageri, precum creșterea nejustificată a timpului de așteptare sau imposibilitatea de a găsi o cursă în anumite condiții date.

Aplicație de mobilitate urbană

O altă recomandare vizează implementarea unei soluții de mobilitate urbană, pentru a îmbunătăți serviciile de transport de persoane, ca parte a unei strategii concentrate pe dezvoltare durabilă, conceptul de smart city și un cadru integrat de mobilitate urbană. Aceasta ar include și o aplicație mobilă, care să integreze, pe lângă serviciile de taxi și cele de transport alternativ, și alte opțiuni de transport urban. Aplicația ar putea oferi și opțiuni de plată pentru unele tipuri de servicii gestionate de autorități.

Implementarea unei astfel de strategii necesită o abordare unitară la nivel național.

Statutul șoferilor

În contextul proiectului de Directivă propus de Comisia Europeană, care ar urma să ofere platformelor un statut implicit de angajatori, Autoritatea de concurență propune conturarea unei soluții alternative  care să nu altereze modelul de afaceri specific serviciilor de transport alternativ și care să nu inhibe motivația operatorilor de platforme de a concura în mod real. Astfel, Consiliul Concurenței propune lansarea unui cadru de dezbatere privind statutul șoferilor activi în transportul alternativ, având în vedere că protejarea independenței șoferilor este esențială pentru o bună funcționare a pieței.

În plus, legea ar trebui să protejeze independența conducătorilor auto și prin sancțiuni semnificative pentru operatorii platformelor și operatorii de transport alternativ pentru încălcările grave.

Reglementări în cazul serviciilor de taxi

Referitor la segmentul serviciilor de taxi, în general, politica autorităților locale privind numărul de autorizații de taxi eliberate nu s-a schimbat, cu toate că numărul șoferilor de ride-hailing a crescut. În același timp, o mare parte dintre șoferii de taxi au început să utilizeze aplicații integratoare (precum Free Now sau Star Taxi) pentru a își oferi serviciile.

Ca urmare, Consiliul Concurenței consideră că trebuie reevaluate reglementările care limitează, în mod artificial, nivelul de concurență între serviciile de taxi și cele de transport alternativ, de exemplu statutul de serviciu public al serviciilor de taxi, limitarea numărului de autorizații, tariful reglementat și obligativitatea taximetriștilor de a colabora cu un dispecerat și de a plăti tariful aferent acestui serviciu.

Fiscalizarea companiilor multinaționale

Din analiza modelelor de afaceri ale principalelor platforme active pe piața din România, s-a constatat că operatorii de transport alternativ sunt localizați, în realitate, în afara țării, având o prezență globală, contravaloarea curselor fiind încasată direct de companiile din afara țării (Olanda, în cazul Uber, respectiv Estonia, în cazul Bolt), în timp ce entitățile de la nivel național au atribuții și drepturi limitate, încasând contravaloarea unor servicii prestate către companiile din grup, din afara țării.

De altfel, chiar la nivelul Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD) este discutată tema fiscalizării, în vederea realocării unor drepturi de impozitare asupra multinaționalelor din țările lor de origine pe piețele în care desfășoară activități comerciale și câștigă profituri, indiferent dacă firmele au o prezență fizică acolo. Mai exact, companiile multinaționale cu vânzări globale peste 20 miliarde euro și profitabilitate peste 10% ar urma să fie acoperite de noile reguli, 25% din profit peste pragul de 10% urmând să fie realocat către jurisdicțiile de pe piața pe care au fost generate aceste venituri.

Protocol de colaborare între autoritățile fiscale și operatorii platformelor

Autoritatea de concurență consideră că modul de funcționare al operatorilor de transport alternativ trebuie mai bine definit în cadrul reglementărilor, în condiții de transparență și legalitate, inclusiv în ceea ce privește conformarea la normele fiscale.

Ca urmare, Consiliul Concurenței recomandă încheierea unui protocol de colaborare între autoritățile fiscale și operatorii de platforme, pentru a creștere capacitatea de control a autorităților fiscale și, implicit, pentru a îmbunătăți conformarea șoferilor din domeniu.

Evoluții și tendințe observate la nivelul pieței

Reamintim că serviciile de ride-hailing au apărut ca alternativă la serviciile tradiționale de tip taxi, diferențiindu-se față de acestea prin anumite caracteristici: utilizarea unei platforme digitale, modalitățile de comandă și plată, dinamica de tip „peer-to-peer”, tariful dinamic stabilit prin algoritmi în funcție de condițiile pieței, sistemul de review-uri etc.

Segmentul serviciilor de transport alternativ este acoperit de doi jucători importanți: Uber și Bolt, Free Now părăsind piața românească începând cu septembrie 2022. Cele două companii erau prezente, la finalul anului 2021, în optsprezece orașe din România, Uber și Bolt acoperind, la acel moment, peste 90% din cursele efectuate și practicând niveluri apropiate ale tarifelor.

În ultimii ani, serviciile de ride-hailing au înregistrat creșteri de la trimestru la trimestru, cu o perioadă de scădere, în anul 2020, pe fondul pandemiei. Începând cu anul 2021, piața și-a revenit, ajungând la aproximativ 11 milioane de curse efectuate în trimestrul doi al anului trecut, comparativ cu 6 milioane de curse, în trimestrul doi din anul 2019, anterior reglementării pieței.

Raportul privind segmentul serviciilor de transport alternativ poate fi consultat pe pagina web a instituției, www.consiliulconcurentei.ro.

consiliul concurentei tarifele transportului alternativ
Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Telegram Copy Link
editor

Related Posts

Auto/Transport

STB: Un camion a acroșat un fir de la rețeaua electrică de contact a tramvaielor. În cădere, cablul a lovit o persoană de sex feminin aflată în acea zonă

06/11/2025
Auto/Transport

Accident intre un tramvai 41 si un autobuz, in aceasta dimineata, in capitala. Au fost si persoane ranite!

04/11/2025
Auto/Transport

Primul accident auto din Romania, consemnat oficial, a avut loc pe Calea Mosilor

02/11/2025
Auto/Transport

Prejudiciu de peste 29 milioane de lei stabilit de inspectorii antifraudă în colaborare cu procurorii DNA, în domeniul comerțului cu autoturisme second-hand

21/10/2025
Auto/Transport

Consiliul Concurenței a sancționat 4 companii pentru trucarea unor licitații organizate de CNAIR

21/10/2025
Administratie

UPDATE: Trasee modificate in zona CALEA RAHOVEI!

17/10/2025
Add A Comment

Comments are closed.

250x250 4
250x250 4
Cele mai noi

„De Profundis”, după Oscar Wilde – premiera de deschidere a unei stagiuni despre fragilitate, forță, sens și umanitate, din 19 noiembrie, la MNAR

09/11/2025

Electrocentrale București S.A. (ELCEN) are un nou director general

09/11/2025

Dirijorul Robert Trevino se întâlnește cu publicul, la Ateneul Român, într-o discuție despre cum unim oamenii, în ciuda diferențelor. Accesul e gratuit, înregistrarea – obligatorie

09/11/2025

Banca Naţională lansează în circuitul numismatic o monedă din tombac cuprat cu tema Centenarul Federaţiei Române de Şah

09/11/2025
Populare

Peste 130.000 de tablete si laptopuri pentru elevi si profesori. Cine confirma vestea?

19/06/2021

Comisia Europeana solicita statelor membre sa prelungeasca pana la 15 mai restrictia privind calatoriile neesentiale catre UE

08/04/2020

Fondatorul Clinicilor Dr. Leahu vine la REUSITA TV

09/04/2021
curs competente antreprenoriale
 
Facebook YouTube

Parteneri

  • Primar PH
  • Ardeal Business
  • Brașov Business
  • Constanța Business
  • Craiova Business
  • Iași Business
  • Prahova Business

Parteneri

  • Teo Smile
  • Teo Smile Blog
  • Stoma 24
  • Prahova Medicala
  • News Medical
  • Teo Smile Kids
  • Fotbal Prahovean

Parteneri

  • 10 Travel
  • Gold Travel
  • Locații de Top
  • Construcții Smart
  • 24 Cars
  • Reușita TV

Subscribe

Abonează-te pentru a primi cele mai noi știri

© 2025 București Business By Reusita Business Group. Toate drepturile rezervate.
  • Politică de confidențialitate
  • Termeni și condiții
  • Publicitate
  • Contact

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.