George Enescu: „Muzica pornește de la inima și se adresează inimilor”.
Azi, 31 august, începe Festivalul Enescu. 23 de zile, 2500 de muzicieni, 9 dintre cele mai mari orchestre ale lumii și câteva zeci de interpreți-vedetă ai marilor scene internaționale, 80 de recitaluri, concerte și… opere în concert! În București, dar și numeroase evenimente în multe orașe din țară- la loc de cinste în rândul acestora fiind Sibiu și Ploiești. Actuala ediție va conține, de asemenea, o extraordinară secțiune cu orchestre simfonice internaționale în 7 oraș

Ne așteaptă 23 de zile în care muzica va umple sufletele romînilor și nu numai, de drag și respect față de nemuritorul Enescu, față de artă, față de inima inifinită a muzicii!
e din țară, 250 de concerte și recitaluri ale Cantus Mundi în parcuri, muzee, centre comerciale și chiar în spatii de birouri din capitală, tururi ghidate, audiții în spații neconvenționale, expoziții, ateliere, concerte în aer liber, în Piața Festivalului. 
Așadar, ne așteaptă 23 de zile în care muzica va umple sufletele românilor și nu numai, de drag și respect față de nemuritorul Enescu, față de artă, față de inima inifinită a muzicii!

*La București, sub bagheta directorului artistic Vladimir Jurowski și patronajul onorant al lui Zubin Mehta, echipa Artexim și directorul general Mihai Constantinescu s-au ocupat în detaliu de secțiunile consacrate: „Recitaluri şi concertele camerale” la Sala Auditorium și Ateneul Român, ”Mari orchestre ale lumii” la Sala Palatului, ”Secolul 21” la Sala Radio, cu o porție generoasă de muzică contemporană și „Concertele de la miezul nopţii”, la Ateneul Român, cu predilecție capodopere baroce (mult Handel ediția asta) iar opera și creația contemporană sunt două direcții pe care Jurowski, la al doilea mandat artistic, pare să insiste și anul acesta. Pentru specialiști și pentru o parte din public, interesant va fi forumul compozitorilor, care se desfășoară pentru a doua oară în istoria festivalului, din nou un pariu pentru muzica timpului nostru. O recuperare ar fi și cele 13 titluri de spectacol liric, de la Richard Strauss pînă la Francis Poulenc, neauzite pînă acum în România, dar din păcate doar în concert. Nu, nu va fi sala plină la așa ceva, dar în România se va auzi în sfârșit Die Frau ohne Schatten! Oare ce mai face Opera Națională Română București? (romania.europalibera.org)

Concertul de deschidere: Filarmonica din Berlin/Kiril Petrenko, Mari Orchestre, la Sala Palatului, 19.30
Un concert-simbol, cu a doua rapsodie de George Enescu, mai nobilă, mai intimă și mai frumoasă decât prima, care e șlagărul lui absolut, și Simfonia a 9-a de Beethoven, această călătorie inițiatică de la tulburarea răvășitoare la transcedența materiei prin Oda Bucuriei, celebra temă despre care Milan Kundera glumea spunând că oamenii o asociază astăzi mai degrabă unei reclame la parfum decât simfoniei lui Beethoven – sărmanul nici nu visa la ce va fi folosită ca soundtrack în România! – Freude! Alle Guten, alle Bösen! Interpretarea va aparține uneia dintre cele mai mari orchestre din lume, legendarul Berliner Philarmoniker care va cânta Enescu și Beethoven la București sub bagheta proaspătului ei dirijor principal, un rus de 47 de ani de origine evreiască, născut la Omsk în Siberia, educat și format în Austria, un muzician a cărui numire la Berlin a suscitat numeroase discuții, inclusiv insulte antisemite, și l-a transformat în cel mai dorit șef de orchestră din lume la ora actuală.
Potrivit sursei citate, sâmbătă, 31 august, îl avem la București, doar pentru noi, în compania a patru soliști vocal de prim rang în Simfonia a 9-a (Marlis Petersen, soprană; Elisabeth Kulman, mezzo; Benjamin Bruns, tenor; Kwangchul Youn, bas) la doar o săptămînă de la concertul inaugural ca chefdirigent al orchestrei conduse odinioară de nume legendare ca Wilhelm Furtwängler, Herbert von Karajan, Claudio Abbado și, într-un episod special cu dragoste și scandal, românul Sergiu Celibidache.

Foto: romania.europalibera.org