Durata medie de obținere a avizelor tehnice de racordare (ATR) emise de E-Distribuție Muntenia SA (EDM) a scăzut cu 20% în ultimul an, în urma implementării angajamentelor asumate de companie în contextul investigației declanșate de Consiliul Concurenței privind un potențial abuz de poziție dominantă pe piața distribuției de energie. Diminuarea timpului de obținere a ATR s-a înregistrat în condițiile în care, în această perioadă, numărul cererilor de racordare a crescut cu 30%.
De asemenea, intervenția Consiliului Concurenței a condus la creșterea transparenței procesului de racordare și a gradului general de informare a utilizatorilor în legătură cu procesul de racordare, în ultimul an numărul de clienți care utilizează serviciul online de racordare crescând cu peste 90%.
Autoritatea de concurență a investigat EDM pentru o posibilă discriminare a companiilor pe piața serviciilor conexe distribuției, ca urmare a selectării, pe alte criterii decât cele prevăzute în procedurile de achiziție publică sau libera alegere a utilizatorului, a unor societăți care elaborează studii de soluție sau proiectează și execută lucrări de instalații electrice. Suspiciunile au vizat și influențarea duratei și a costurilor de racordare la rețeaua de energie electrică a municipiului București, precum și a opțiunii utilizatorilor de a alege prestatorii de servicii conexe.
Pentru a elimina îngrijorările concurențiale, în 2019, EDM s-a angajat să implementeze un set de măsuri pentru eficientizarea și transparentizarea procesului de racordare la rețeaua electrică de distribuție și să asigure un tratament corect și nediscriminatoriu pentru toți participanții la acest proces, fie că sunt utilizatori sau alți prestatori de servicii.
Astfel, Consiliul Concurenței a constatat că punerea în practică a angajamentelor a condus, până în prezent, la transparentizarea procedurilor de lucru, promovarea drepturilor solicitanților, informarea corectă, facilă și completă a consumatorilor cu privire la procesul de racordare la rețeaua de distribuție electrică. De asemenea, EDM și-a reproiectat pagina web și a implementat o aplicație care permite urmărirea online a stadiului racordării de către utilizator. Pe parcursul anului 2020, probabil și în contextul pandemic recent, se observă o creștere semnificativă a traficului pe site și a numărului de clienți care și-au creat un cont pe site și utilizează noile facilități ale acestuia.
În același timp, se observă o creștere a calității serviciului de racordare printr-o scădere a duratelor medii de procesare a cererilor utilizatorilor și de eliberare a documentelor în etapele pentru care operatorul de distribuție este responsabil.
„Scopul nostru este de a facilita procesul de racordare a consumatorilor la rețelele de utilități – energie electrică și gaze, dar instrumentele legale pe care le avem acum la dispoziție sunt limitate în acest sens. În perioada următoare, însă, vom finaliza un amplu proiect derulat în cooperare cu OECD, care prevede debirocratizarea întregului mecanism de racordare, care acum poate dura mai multe luni, prin simplificarea procedurilor de obținere a autorizațiilor în cascadă. De asemenea, în cadrul proiectului încercăm să găsim soluții juridice pentru ca demersurile necesare pentru obținerea autorizațiilor să se deruleze în paralel pentru a urgenta racordarea, și nu secvențial, cum se întâmpla la ora actuală”, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.
Trebuie menționat că procesul de racordare la rețeaua de energie electrică este unul complex, cu multe etape, pentru care sunt responsabile diferite părți: operatorul de distribuție, proiectanți, executanți de lucrări, autorități locale, client, astfel că durata totală a procesului de racordare, ca interval care înglobează toate aceste etape, nu depinde în totalitate de operatorul de distribuție.
Angajamentele au fost implementate gradual pe parcursul anului 2019, conform calendarului asumat, iar respectarea acestora va fi monitorizată de Consiliul Concurenței pe o perioadă de 3 ani.
EDM este operatorul de distribuție care asigură alimentarea cu energie electrică a consumatorilor din municipiul București și județele Ilfov și Giurgiu, în baza licenței pentru distribuția energiei electrice eliberate de Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei. Compania face parte din grupul italian ENEL, care are activități diverse în sectorul energiei electrice, atât în România, cât și în alte state din Uniunea Europeană.